Постинг
10.02.2012 07:18 -
Женската сексуалност
Автор: psiholozi
Категория: Новини
Прочетен: 2634 Коментари: 2 Гласове:
Последна промяна: 10.02.2012 07:21
Прочетен: 2634 Коментари: 2 Гласове:
0
Последна промяна: 10.02.2012 07:21
"Аз лично бих искала в тази книга да запозная читателите със свидетелството на една жена за жените". Така започва книгата на Франсоаз Долто, една от най-популярните френски психоаналитички от 30-те до края на 90-те години. Изключително активна като строител на френската психоаналитична общност, помощник на Лакан в основаването на неговата първа школа, Долто се налага преди всичко със своята богата терапевтична практика и с изводите, които умее да прави от нея. Българските читатели се срещнаха през 90-те години с две от книгите, написани увлекателно и донякъде революционни като непосредствено обобщение на социално-терапевтичния опит, който натрупва Долто:
"Тинейджърите" и "Когато дойде детето".
"Женската сексуалност" е по-скоро теоретична книга, която напомня за подобни опити на Хелене Дойч и Карен Хорни. Също като тях тя е разпъната върху кръста на потребността да бъдеш ортодоксален фройдист и жена в същото време. Долто по принцип повтаря, дори преразказва в началото възгледите на Фройд върху конструирането на човешката, с акцент върху женската, сексуалност. Тук тя не се и опитва да бъде оригинална, макар че си позволява бегли намеси с коректива на личния опит. Цялата книга изобщо е симптоматична за позицията на ортодоксалната психоанализа във времето на социални промени около средата на нашия век, когато психичното преживяване рязко напуска късновикторианската парадигма, в която го е видял и теоретизирал Фройд. На кръстопътя на промените особено рязко се откроява проблемът за "женската сексуалност". Долто е чудесен пример за това как психоаналитикът мисли реалността според школата, в която е възпитан да мисли. Макар че нейната богата клинична практика я подтиква да направи заключения, които не съвпадат с позицията на Фройд, макар че понякога предприема риска на дребните отклонения, Долто не се поколебава по принцип да мисли жената като същество с проблематична моралност (която тя евфемистично нарича "еластична"), дължаща се на "не толкова солиден Свръхаз и на една по-лабилна психична структура". Изобщо Долто не обича да се съмнява; тя има нагласата да приема като винаги-вече-дадени матриците на един тип общество, на една конкретна организация на общественото съзнание. В този смисъл разликата между мит и анализ при нея остава неясна и задължително непроблематизирана. Така например всички жени се раждат готови майки, всички изпитват удоволствието да кърмят... Още по-гротескно изглежда митът за патриархалната мъжкост, според който желанието да бъдеш обладан и проникнат е "немислимо и невероятно за всеки истински мъж". Най-любопитна тук е фразата "истински мъж", която доказва, че въпреки съ-дейстието с Лакан Долто е напълно чужда на идеята за историческо конструиране на човешкото поведение, за променливия характер на символната активност в различни епохи. Тя може да каже "майката е жива матрица - тя знае как, от кого, за кого има смисъл животът, който носи в себе си..." с впечатляваща липса на усет за индивидуалната и социална подреденост на майчинството и като процес, и като социална позиция, а дори и като биологична роля. На границата между страшно и смешно изглежда това, което според Долто се случва с жените, когато остареят, т.е. когато изчезне у тях "знакът на плодовитостта (не сме ли отпратени право в старозаветната парадигма на женското?). Тогава тяхната най-голяма реализация става способността да се "самораздават на младите". За разлика от мъжете-старци, които "олицетворяват приетата самота, силата на духа отвъд съпротивяващото се безсилие на тялото", мъдростта на възрастните жени се крие в тъжното и очевидно пред-персонално умение да "символизират приемането на редуването на сезоните, на живота и смъртта". Това е много дълбок поклон пред Фройд и догматизма в патриархалното мислене; женското тяло остава вързано за природата, самото то превърнато в (идеята за) природа. Текстът-Долто очевидно може да бъде четен по два доста различни начина: от една страна, като ръководство по традиционна психоанализа, от друга страна - като индекс на патриархални митологеми за "женската сексуалност".
Милена Кирова
www.kultura.bg
"Тинейджърите" и "Когато дойде детето".
"Женската сексуалност" е по-скоро теоретична книга, която напомня за подобни опити на Хелене Дойч и Карен Хорни. Също като тях тя е разпъната върху кръста на потребността да бъдеш ортодоксален фройдист и жена в същото време. Долто по принцип повтаря, дори преразказва в началото възгледите на Фройд върху конструирането на човешката, с акцент върху женската, сексуалност. Тук тя не се и опитва да бъде оригинална, макар че си позволява бегли намеси с коректива на личния опит. Цялата книга изобщо е симптоматична за позицията на ортодоксалната психоанализа във времето на социални промени около средата на нашия век, когато психичното преживяване рязко напуска късновикторианската парадигма, в която го е видял и теоретизирал Фройд. На кръстопътя на промените особено рязко се откроява проблемът за "женската сексуалност". Долто е чудесен пример за това как психоаналитикът мисли реалността според школата, в която е възпитан да мисли. Макар че нейната богата клинична практика я подтиква да направи заключения, които не съвпадат с позицията на Фройд, макар че понякога предприема риска на дребните отклонения, Долто не се поколебава по принцип да мисли жената като същество с проблематична моралност (която тя евфемистично нарича "еластична"), дължаща се на "не толкова солиден Свръхаз и на една по-лабилна психична структура". Изобщо Долто не обича да се съмнява; тя има нагласата да приема като винаги-вече-дадени матриците на един тип общество, на една конкретна организация на общественото съзнание. В този смисъл разликата между мит и анализ при нея остава неясна и задължително непроблематизирана. Така например всички жени се раждат готови майки, всички изпитват удоволствието да кърмят... Още по-гротескно изглежда митът за патриархалната мъжкост, според който желанието да бъдеш обладан и проникнат е "немислимо и невероятно за всеки истински мъж". Най-любопитна тук е фразата "истински мъж", която доказва, че въпреки съ-дейстието с Лакан Долто е напълно чужда на идеята за историческо конструиране на човешкото поведение, за променливия характер на символната активност в различни епохи. Тя може да каже "майката е жива матрица - тя знае как, от кого, за кого има смисъл животът, който носи в себе си..." с впечатляваща липса на усет за индивидуалната и социална подреденост на майчинството и като процес, и като социална позиция, а дори и като биологична роля. На границата между страшно и смешно изглежда това, което според Долто се случва с жените, когато остареят, т.е. когато изчезне у тях "знакът на плодовитостта (не сме ли отпратени право в старозаветната парадигма на женското?). Тогава тяхната най-голяма реализация става способността да се "самораздават на младите". За разлика от мъжете-старци, които "олицетворяват приетата самота, силата на духа отвъд съпротивяващото се безсилие на тялото", мъдростта на възрастните жени се крие в тъжното и очевидно пред-персонално умение да "символизират приемането на редуването на сезоните, на живота и смъртта". Това е много дълбок поклон пред Фройд и догматизма в патриархалното мислене; женското тяло остава вързано за природата, самото то превърнато в (идеята за) природа. Текстът-Долто очевидно може да бъде четен по два доста различни начина: от една страна, като ръководство по традиционна психоанализа, от друга страна - като индекс на патриархални митологеми за "женската сексуалност".
Милена Кирова
www.kultura.bg
Нашите вярвания определят целият ни живо...
Не бъдете наблюдатели, бъдете човек на д...
Как се постига психическа независимост
Не бъдете наблюдатели, бъдете човек на д...
Как се постига психическа независимост
Следващ постинг
Предишен постинг
1.
анонимен -
buy cialis online 793 3565
25.10.2012 19:29
25.10.2012 19:29
<a href=http://buycialisonlinesafe.com/#873>cialis online</a> - <a href=http://buycialisonlinesafe.com/#19438>generic cialis</a> , http://buycialisonlinesafe.com/#3645 buy cialis
цитирай
2.
анонимен -
payday loans 530 17555
26.10.2012 18:39
26.10.2012 18:39
<a href=http://paydayloansveryquickly.com/#11975>payday loans</a> - <a href=http://paydayloansveryquickly.com/#14473>payday loans</a> , http://paydayloansveryquickly.com/#18780 payday loans
цитирай